söndag 22 maj 2011

Årets hittills finaste dag har spenderats mestadels inomhus

I förmiddags passade jag på att ladda hem iTunes till den dator jag använder mest här hemma (vi har tre st) och kopplade in iPhonen också, för jag tänkte att de skulle få lära känna varandra.

Datorn tyckte att Iphonen hade en för gammal version så den föreslog en liten uppdatering till 4-nånting-blabla. Visst visst, tänkte jag.

Inte bra. Det gick åt pipan. Den låste sig liksom i det här läget:





Googlade "Iphone connect to iTunes stuck" i alla former jag kom på men blev inte ett dugg klokare. Stängde av, med båda knapparna ni vet, då skulle den fixa sig själv, men icke. iTunes hittade liksom inte iPhonen, fast de var ihopkopplade. Jävligt irriterande.




Vid lunch var jag gråtfärdig. Jag åkte till Teliabutiken och blinkade lite med de blå, och vips så var iphonejäveln fabriksåterställd. Inte en bild, inte en app, inte nånting kvar förutom några gamla kontakter som fanns på SIM-kortet. Inte många. Inte roligt.




Kom hem igen. Kopplade ihop grejerna, för jag tänkte att det kan ju knappast bli värre. Och ifall den låser sig sådär igen så slänger jag ner skiten från balkongen och ringer försäkringsbolaget. Är det inte så man ska göra, Anna och Jenny?


Hur som helst.


Den som uppfunnit iTunes borde fan få nobelpriset, för nu fick jag frågan om jag ville återställa iPhonen med säkerhetskopian? Det fanns alltså en säkerhetskopia!! En halvtimme senare har jag alla kontakter, alla gamla sms och alla bilder igen! Inga appar dock, men man kan ju inte få allt va.


Så, det var min söndag det. Skitkul.

Men det kunde såklart ha varit värre, fråga H till exempel. Han har varit något bakis idag efter våra vänners inflyttningsfest igår. Värdinnan gör farligt goda och starka drinkar, och vis av erfarenhet höll jag mig borta från dem. Det gjorde inte H.

1 kommentar:

Annika sa...

Åh gud vad segt... Men visst är det grymt att den säkerhetskopierar sig varje gång man kopplar in den till iTunes..! Apparna kanske du får ladda ner igen men du behöver inte betala för dem, iTunes kommer känna av att du redan köpt dem. =)