onsdag 21 juli 2010

Norge dag 3

Nu ska det tältas, tänkte vi.
Packade ryggsäckarna och gav oss iväg uppför backarna här bakom huset. Målet var Livelsätra som är en gammal fäbodvall precis vid trädgränsen, ca 3 timmar uppförsbacke bort.
Halvvägs upp pratade vi med svärfar som sa:
- Dær går det ikke å tælta, det finns BJØRN dær.

Va f..?
Vi gick upp ändå.
Det visade sig att guiden, det vill säga H, inte hade gått där de senaste 16 åren, men han visste att man skulle gå längs bäcken. Så det gjorde vi. Fast inte på en stig, för den gick på andra sidan den breda och djupa ravinen. För djup och bred för att ta sig över till rätt sida. Vi gick bokstavligen över stock och sten istället.

Jag svor i stort sett hela vägen och hade nog slagit till H om jag hade kommit ikapp honom.
Men det var omöjligt. Hade gärna satt mig ner och lipat men så fort man stannade blev man attackerad av fyra miljarder myggor så det var inte ett alternativ. Bara att knata på alltså.

Ju längre upp vi kom desto smalare blev både bäck och ravin och till slut gick vi över och kom precis på fäbodvallen. Inte en björn såg vi men en flock får som hade bajsat ner precis hela stället.
Inte en chans att jag slår upp mitt tält bland björnar och fårbajs! Vi lagade i alla fall middag och sen gick vi hem igen, på rätt sida av bäcken på den fina stigen.

Hemma satte vi upp tältet på gräsmattan och sov där. Har jag släpat med mig tält, sovsäck och liggunderlag ska jag banne mig använda det.

Men innan vi kröp ner i sovsäckarna spelade vi kort och åt en massa godsaker. Trevligt med camping!




Inga kommentarer: